Ο ναός του Αμφιάραου |
Ο αρχαιολογικός χώρος ξαπλώνεται δεξιά και αριστερά σε μια χαράδρα, όπως βλέπουμε τη θάλασσα και απέναντι στην Εύβοια την Ερέτρια. Αριστερά είναι το ιερό και οι εγκαταστάσεις του και δεξιά οι χώροι φιλοξενίας, η αγορά κλπ. Η είσοδος του αρχαιολογικού χώρου δεν ταυτίζεται με την τότε είσοδο. Ο ναός του Αμφιάραου βρίσκεται δεξιά μας όπως κατεβαίνουμε. Το πτερό στην είσοδο που είναι ανατολικά, στηριζόταν σε έξι δωρικούς κίονες. Μέσα στο σηκό δύο κιονοστοιχίες από πέντε κίονες χώριζαν σε τρία κλίτη την αίθουσα. Στο πίσω μέρος ένα ορθογώνιο κτίσμα ήταν το άβατο. Μπροστά από το ναό τα ερείπια του βωμού και αριστερά του βαθμίδες που χρησίμευαν στο να κάθονται οι ιερείς και οι προσκυνητές, για να παρακολουθούν την τέλεση των θυσιών.
Η ιερή πηγή |
Σχεδόν από κάτω από το ναό η ιερή πηγή (παραλληλίστε με το σημερινό αγίασμα), όπου έριχναν τα νομίσματα οι θεραπευμένοι. Από αυτήν την πηγή κατά τον Παυσανία είχε αναδυθεί ο Αμφιάραος, γι αυτό και θεωρείται χθόνια θεότητα. Παραδίπλα η κρήνη που ύδρευε τον πλακόστρωτο ανδρικό λουτρώνα, διότι τα λουτρά έπαιζαν σπουδαίο ρόλο στη διαδικασία της ίασης, ήταν ο καθαρμός ψυχής και σώματος.
Το γυναικείο λουτρό |
Στα αριστερά (πάνω από το ναό) ένας μικρός ναΐσκος πιθανόν στέγαζε το άγαλμα του ήρωα και τα βάθρα από τα αναθηματικά αγάλματα. Το μακρόστενο κτίριο που θα συναντήσετε αριστερά σας είναι μια στοά 110μ. μήκος με 41 δωρικούς κίονες μπροστά και λιγότερους κίονες (17) μέσα ιωνικού ρυθμού. Εδώ ήταν το εγκοιμητήριο, ο χώρος δηλ που αφού πλήρωναν, κομιζόντουσαν μέσα για να θεραπευτούν ή να δουν τα όνειρο που θα τους οδηγούσε στη θεραπεία. Στα δύο άκρα δύο χώροι πιθανόν για να ξαπλώνουν οι γυναίκες, γιατί ο νόμος του ιερού όριζε να είναι ξεχωριστά από τους άνδρες. Πιθανόν μπροστά από τη στοά ήταν το στάδιο. Ακριβώς μετά ένα τετράγωνο οικοδόμημα λειτουργούσε σαν γυναικείος λουτρώνας που χρησιμοποιήθηκε και τα ρωμαϊκά χρόνια σα θέρμη.
Το κοίλο του θεάτρου |
Πάνω από τη στοά σε άλλο επίπεδο σώζεται το θέατρο κτισμένο το 200 πχ περίπου. Οι βαθμίδες ξαπλώνονται στην πλαγιά του λόφου, η ορχήστρα είναι ημικυκλική με πέντε μαρμάρινους θρόνους για τους επίσημους της εποχής. Η σκηνή ήταν διώροφη και σώζεται μεγάλο τμήμα της. Στην πρόσοψη οκτώ δωρικοί ημικίονες και από πάνω διάζωμα με τρίγλυφα και μετώπες.
Μαρμάρινος θρόνος στο θέατρο |
Στην απέναντι πλευρά της χαράδρας που ενωνόταν με μια γέφυρα κάτω από τα ανδρικά λουτρά, ένα υδραυλικό ρολόι που θεωρείται αξιόλογο. Στη συνέχεια της γέφυρας ξεκινά ένας δρόμος. Συνεχίζοντας προς τα πάνω παράλληλα με το χείμαρρο πιθανόν ο ξενώνας με εσωτερική αυλή, επίσης σπίτια, εργαστήρια, τα καπηλειά που τα νοίκιαζε το ιερό.. … από την αντίθετη κατεύθυνση η αγορά…… Χώροι για τους μόνιμους κατοίκους που υπηρετούσαν το ιερό, τους επισκέπτες και τους προσκυνητές…
Οι βάσεις από τα αναθηματικά αγάλματα |
Ένας χώρος πνιγμένος στο πράσινο με θέα στο βάθος τη θάλασσα, μια βόλτα για ξεκούραση, αναψυχή και περισυλλογή κι αν πεινάσατε, φεύγοντας προς Μαρκόπουλο ανηφορίζοντας για να βρεθείτε στον αυτοκινητόδρομο, εσείς θα στρίψετε δεξιά για Μαλακάσα। Στην πλατεία με την πηγή θα διαλέξετε μια ταβέρνα και καλή σας όρεξη..!!!!
Η σκηνή του θεάτρου |
Βιβλιογραφία
1. Εγκυκλοπαίδεια Πάπυρος Λαρούς Μπριτάνικα. Τόμος 8. Εκδ. Πάπυρος.Αθήνα.1996
2. Ελληνική μυθολογία. Εποπτεία Κακριδή Ι. Εκδοτική Αθηνών.1986
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σχολιάστε εδω: